onsdag 20 januari 2010

Interna mikrobloggar bygger företagskultur

Nästan som ett brev på posten efter mitt tidigare inlägg Internkommunikativ guldgruva? hittar jag en artikel i Computer Sweden om hur interna, företagsanpassade mikrobloggar förbättrar internkommunikationen och minskar e-mailtrafiken i företag. Mikrobloggen uppfyller ett behov som mejl inte kan.

Fördelarna i sammandrag, så som de beskrivs i artikeln:

* Snabba meddelanden hjälper anställda att hålla kontakten utan att använda tyngre verktyg som Sharepoint.
* Kan användas på mobila enheter.
* Kan ingå som en del av ett intranät och andra internetapplikationer.
* En plats för samvaro där anställda kan dela information.
* Minskar mejltrafiken.
* Anställda som inte har företagsmejladresser slipper missa viktig information.

Tack Computer Sweden, för den intressanta artikeln om IT som verktyg i internkommunikationen.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag läste också artikeln i CS och tycker att en sådan lösning skulle vara spännande att testa på min arbetsplats. Vad som inte alls framgår är vad ett sådant system kan tänkas kosta? Jag har försökt Googla för att få något hum men går alldeles bet. Har du någon aning?
    Tack för övrigt för en bra blogg.

    SvaraRadera
  2. Jag tackar och bockar:-) Provade att googla på produkten och hittade följande länk: http://www.salesforce.com/se/chatter/
    Där finns b.a. en gratis testversion och kontaktuppgifter längst ner på sidan. Hoppas att det kan vara till hjälp.

    SvaraRadera
  3. Surfade lite till på samma sajt och tittade den här länken. http://www.salesforce.com/se/crm/editions-pricing.jsp
    Den kanske kan ge ytterligare vägledning.

    SvaraRadera