tisdag 9 mars 2010

Det nya svarta



Italiensk lakrits. Bild: Charlotte Carlberg Bärg

Finsk lakrits. Bild: Tuija Räsänen

Hittade just en trend som jag har missat, trots att jag äter så mycket av den. Därför ska jag boka in Lakritsfestivalen redan nu för att inte missa en begivenhet där nya spännande smaker utlovas. Vad sägs om ostprovning med lakris? Äntligen, säger jag! Jag tror jag vet vilket vin jag skulle vilja dricka till. Kanske en ny tilltuggstrend på gång?

Fakta om lakrits
Lakrits framställs ur rötterna på ärtväxten Lakritsrot, Glycyrrhiza glabra. Lakritsroten vill ha Medelhavsklimat och finns bl.a. i Italien, Ryssland och Iran. Lakritsroten har använts som naturmedicin i minst 4000 år. På slutet av 1700-talet började man göra lakritsgodis då en engelsman av misstag råkade hälla socker och vetemjöl i lakritskastrullen. Sötlakrits innehåller lakritsrot och smaksätts ofta med anis. För att göra saltlakrits tillsätter man också salmiak (ammoniumklorid).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar