torsdag 18 mars 2010

Från utanpåverk till strategi

Att miljöbesparingar är något man tar hänsyn till redan i uppbyggnaden av en verksamhet har blivit tydligt. Någon som har byggt in det gröna hela vägen från strategi till genomförande och slutkonsument är Liljeholmstorget Galleria. Eller deras ägare, rättare sagt.

Fastighetsägaren Citycon har gjort gröna val från första spadtaget, i allt från lokalisering, materialval, energi- och vattenanvändning och avfallshantering till logistiklösningar. De siktar på den högsta certifieringsgraden (platinum) inom LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) våren 2010.

I samband med Earth hour har Liljeholmstorget Galleria miljövecka i nästa vecka. Esprit och andra butiker ger 20% rabatt på nya kläder och skor i utbyte mot gamla. Man kan också lämna in gamla kläder och prylar i återvinningsstationer som Stockholm Stadsmission och Ragnsells ställer ut.


Det ska bli spännande att följa den här utvecklingen. Förmodligen är det början på en våg av kreativa miljöinitiativ i shoppingvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar