En artikel i Dagens Nyheter idag jämför resultatet av två svenska toppchefers kommunikation med upprörda målgrupper: Den ena stämplades som hjärtlös och inkompetent medan den andra hyllades som en hjälte.
Artikelns sammanfattning av den mindre lyckade kommunikatören:
1) Sa inte som det var.
2) Skyllde ifrån sig.
3) Drog sig undan och svarade inte på journalisternas frågor.
4) Arrogant, lät sig provoceras.
Den hyllade chefen var:
1) Uppriktig.
2) Orubbligt positiv i sin framtoning och sina budskap.
3) Avspänd och lugn.
Även om utgångsläget skiljde sig ganska markant för de båda cheferna så ger artikeln en hyfsad minilektion i mediehantering. Den toppchef som lyckades sämst hade ett impopulärt beslut att förmedla och utgjorde själv en del av hotet mot målgruppen. Den hyllade chefen hade en yttre fiende att bekämpa och fick starta med lite mer på pluskontot. Ett område som bara omnämns i artikeln är internkommunikation. Om den och de båda utgångslägena hade det varit intressant att läsa mer.
Den viktigaste punkten av alla nämndes aldrig i artikeln: Förberedd och påläst.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar