torsdag 6 maj 2010

Vinyl är en underbar kanal

Hur njutningsfullt är det inte att lägga en vinylskiva på grammofonen? Låta pickupen landa på rätt spår och njuta av en lätt skrapig "We are the Monkees" från 60-talet.

Lycka är att sedan sätta sig i favoritfåtöljen med det stora LP-fodralet, insupa alla de till en berättelse sammanflätade texter som hör ett album till, kanske resa sig upp ibland för att rädda pickupen från en liten repa och bläddra vidare i skivhögen.

Vinylskivan är en underbar mediakanal - eller spelare om man så vill - som inte får glömmas bort. Jag har en backstor samling av vinylskivor från 60- 70- och 80-talet som jag aldrig har kunnat göra mig av med. Och aldrig kommer att göra. Trots övertalningsförsök från hi fi-experter som menar att "du har ju ändå tillgång till all musik som finns via Spotify".

Ibland är det helt enkelt skavankerna som gör det. Det får mig att tänka på ett citat jag läste en gång:

"You are perfect only because you are not."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar