fredag 18 december 2009

Underbara uppfinningar

Jag älskar uppfinningar och har svårt att låta bli att skriva om dem, trots att den här bloggen ska handla om kommunikation. Men "vad kommunicerar bättre än en riktigt bra produkt i snygg förpackning?" för att citera mig själv i ett tidigare inlägg. Ducati och MITs nya cykelmotor, the Copenhagen Wheel, är ett intelligent cykelnav som vid inbromsning lagrar energi, driver motorn i uppförsbackar och kommunicerar med mobiltelefoner bland annat. Försöker någon stjäla cykeln skickar den ett sms till sin ägare.

Påminner mig om en vevradio jag hade för några år sedan - den drevs med hjälp av en slags dynamo som jag fick veva upp lite då och då, ungefär som en speldosa, perfekt i båten. Tyvärr blev den stulen - den saknade den här fiffiga tekniken. Hittar jag en sådan radio igen så köper jag direkt. Kanske cykeln också om priset tillåter.

Sådana här uppfinningar gör att man känner att det finns hopp i denna "förhandlingsnederlagens" tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar