Läser i Joanna Mossbergs inlägg på Dagens Media att företag måste agera innan de kommunicerar sina miljösatsningar. Jag håller med. Självklart måste mål, vision och handlingsplan finnas på plats och verkställas innan man kommunicerar en miljöprofil. Jag har behandlat ämnet i ett tidigare blogginlägg.
Samtidigt får man aldrig glömma vilka villkor marknaden ställer för ett vinstdrivande företag. Alla beslut och handlingsplaner ska gynna affären, helst både på kort och lång sikt. Det är där utgångspunkten ligger. Sedan är det upp till marknaden att ställa tydliga krav och göra aktiva val. Vare sig det gäller el eller mat och vare sig man är konsument eller professionell inköpare i en organisation.
Miljöhänsyn är definitivt ett konkurrensverktyg som har kommit för att stanna. Och alla företag som agerar, skriver en hållbarhetsredovisning och följer upp sina miljöbesparingar från år till år är värda en stjärna i kanten enligt devisen många bäckar små. Vare sig de heter Vattenfall eller McDonalds.
Vad jag vill komma till är att alla företag själva måste få sätta nivån för sitt miljöarbete - utifrån de förutsättningar som marknad, lagar och regler ställer upp - utan att skrämmas bort. Det värsta som kan hända är att ingen gör något alls i rädsla för att bli kritiserad. Det bästa som kan hända är att efterfrågan och företagens hållbarhetsarbete utvecklas åt samma håll.
Sedan är det precis så som Joanna Mossberg säger att kommunikationen måste bygga på ett genomtänkt agerande. Inte minst för att undvika kritik. Det gäller inte bara CSR-arbetet utan alla delar av verksamheten.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
jo, men vi såg ju hur bra det funkade med ekonomi industrin i USA när de skulle "self regulate". det måste finnas någon sorts grund regler för hur en industri skall agera, de kommer aldrig att fixa det själva
SvaraRaderaTack för svar Jo! Det bästa är ju om marknaden för hållbarhet är så stark att en ökad reglering inte behövs. Men du kanske har rätt
SvaraRaderaHej!
SvaraRaderaJag håller med om dina synpunkter också, men just det faktum att vi idag har en både medveten och krävande marknad (konsumeter i de flesta fall) gör att jag är förvånad över att fler företag inte tar större ansvar. Man hinner dock bara så mycket på 3000 tecken. Jag hade dock gärna velat skriva mer om just de vinstdrivande effekterna av CSR-arbete. Och varför man kan behöva goda råd för att inte skrämmas bort av rädslan för kritik.
Allt gott!
/Joanna
Det tycker jag låter vettigt.
SvaraRaderaLycka till,
önskar Anna