torsdag 5 november 2009

Miljökommunikation i en checklista

Att kommunicera ett företags miljöarbete kräver en del förberedelser. En grundläggande checklista ser i grova drag ut så här:

1. Hållbarhetsredovisning. Grunden för hela kommunikationsarbetet är en detaljerad hållbarhetsredovisning*. Såväl miljömässiga fördelar i själva kärnverksamheten som fakta kring alla miljöförbättringar från år till år presenteras ungefär som i en årsredovisning. Det handlar om allt från minskade CO2-utsläpp från transporter till energibesparingar från släckta datorer nattetid.

2. Hitta/skapa budskapen. Hållbarhetsredovisningen utgör nyckeln till budskapen som bidrar till att skapa publicitet eller på annat sätt nå ut till målgrupperna. Miljömässiga fördelar i kärnverksamheten kan vara nyhetsstoff för en aktör som vill etablera sig på marknaden och som med hjälp av studier kan visa på ett positivt bidrag till miljön i sin bransch. En annan är företag som lyckas med stora miljöbesparingar, t ex Vasakronan som på fem år lyckades minska sina CO2-utsläpp med 90 procent.

3. Omvärldsbevaka.
Miljöarbetet och reglerna kring det är föremål för diskussioner över hela världen. Begrepp som klimatneutralitet och inköp av utsläppsrätter både hyllas och ifrågasätts ur olika synvinklar. Här gäller det att ha en god beredskap i form av omvärldsbevakning och handlingsprogram.

4. Gör ett handlingsprogram
Hitta nyhetsvinklar och andra aktiviteter som ökar intresset för företagets erbjudande. Vattenfall har bland annat vunnit pris för sitt klimatsignaturinitiativ som engagerar allmänheten både nationellt och internationellt samtidigt som det involverar en rad olika aktiviteter och kanaler. Vattenfall har också gjort uppmärksammade studier i ämnet tillsammans med McKinsey&Co. Till sist bör handlingsprogrammet även inrymma beredskap för omvärldens reaktioner, enligt punkt 3. Glöm inte internkommunikationen.

5. Hitta nya spännande sätt att minska företagets miljöpåverkan.
Olika former av egna, nytänkande miljöinitiativ och samarbeten kan ge extern uppmärksamhet, t ex cykeltaxin Ecocab som startade 2008. Fler exempel finns i inlägget "Hänsyn till Miljön - ett sätt att göra affärer" 27/10.

Har jag missat något?

* Detaljerad information finns på sidorna http://www.hallbarhetsportalen.se/ och http://www.klimatneutral.se/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar