måndag 15 februari 2010

Blogg på hemsidan - både möjlighet och risk?

Allt fler företag använder bloggen som verktyg för att på sin egen hemsida bjuda in omvärlden att påverka och bidra. Stena Fastigheter får hjälp med sin webbutveckling just på detta sätt. Såväl medarbetare som kunder bidrar med önskemål och kunskap för att skapa ett så bra resultat som möjligt. Läs mer i Dagens Media. Jag tycker att det låter både intressant och helt rätt. Samtidigt får det mig att fundera över om det rent generellt skulle kunna finnas risker eller nackdelar med en blogg på hemsidan?

Möjligheter jag ser:

  • Utvecklar verksamheten
  • Tar vara på viktig kunskap
  • Skapar delaktighet och bygger relationer
  • Stärker varumärket
  • Tillgodoser målgruppernas behov
  • Visar på en öppenhet och ödmjukhet som stärker företagskulturen och varumärket

Finns det några risker?

  • Att fråga sina målgrupper om sådant som företaget själv beslutar om och kan agera på kan inte vara annat än rätt. Webbutveckling är ett utmärkt exempel och en solklar varumärkesbyggare.
  • Opinionsbildning och debatt på hemsidan, med det vinstdrivande företaget själv som avsändare vore det intressant att veta mer om effekterna av. Min egen reflektion är att det ställer krav på tydlighet vad gäller syfte, mål och nytta.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Kul att du tagit upp vår blogg! Vi har själva funderat en del på risker och möjligheter med att blogga om ett projekt, i detta fall byte av webbplats. Vi kom dock fram till att vi har allt att vinna på att vara öppna och få kontakt med våra målgrupper.

    Hoppas att du kommer fortsätta följa vår blogg!
    Ha en skön tisdag!
    /Evelina, informatör, Stena Fastigheter
    evelina.olofsson@stena.com

    SvaraRadera
  2. Tack för snabb respons och bekräftelse på att frågan är värd att reflektera över. Vore som sagt intressant att ta del av fler artiklar och erfarenheter i ämnet.

    SvaraRadera
  3. Är det inte så att vi just nu är inne i en brytningstid? Hur ska policyn se ut på företaget och i den offentliga organisationen?

    Jag tror att vi måste tänka i nya banor. Att vi bör ha en öppen attityd till olika sociala medier. Men ändå vara medvetna om var gränsen mellan det privata och offentliga är. Vem vi representerar. På något sätt är det inte helt enkelt att skilja på rollerna alltid. Om vi ska/kan skilja på dem.

    SvaraRadera
  4. En sak som är lätt att förbise när man pratar om företagsbloggar är sökmotoroptimeringen det ger. En blogg uppdateras (förhoppningsvis) oftare än webbsidan, ligger på samma domän och skriver om ämnen som är relevanta för företaget = ökad kraft i sökmotorresultaten.

    Det kan innebära att fler hittar till bloggen, och företaget, och ge en ökad krets av intressenter. Hur ofta får man inte upp bloggar i sökresultaten? Sedan finns det ännu fler fördelar med en uppdaterad, väl underhållen och engagerande företagsblogg.

    SvaraRadera