fredag 19 februari 2010

Fina figurer


Det finns en liten butik på Köpmangatan i Gamla stan där jag köpte en Kapten Haddock-nyckelring i plast för ett par år sedan. Idag kom jag att tänka på det där lilla hålet i väggen som är som ljusterapi en grå dag. Jag hittar hemsidan, kliver in och ser ett smakprov av utbudet av figurer, affischer, t-shirts och muggar med Tintin-tema.

Till min stora besvikelse får jag också syn på det här: "Butiken upphör i april".

Vad synd. Till alla som gillar Tintin och inte känner till den här butiken rekommenderar jag ett skyndsamt besök. I Paris finns många liknande, bland annat en med Marsupilamie/Marsupilami i de gamla kvarteren vid Seine (det solgula, svartfläckiga lilla djuret med en svans som är jättelång och jättestark). Den har samma härliga inverkan på smilbanden. Kanske just också för att butiken är liten och gömmer sig lite.

Marsupilamie/Marsupilami-bilder från Franquin och Les Figurines.

2 kommentarer:

  1. Tack för toppen tips! jag har Milo som nyckelring till min cykelnyckel och den jycken är ni snart 20 år så det är dags för en ny milo. fanns det nyckelringar i affären?

    SvaraRadera
  2. Ja, min Haddock-ring börjar få hudfärgat skägg så jag kanske också ska bunkra. Ikväll har vi varit på Djurgårdsljus - fint men burr så kallt.

    SvaraRadera