måndag 22 februari 2010

Jag tror att Micael Dahlén har rätt

Om jag inte har skrivit det förut så gör jag det nu: Jag gillar bloggarna i Veckans Affärer. Allihop är intressanta och inspirerande. Efter att ha läst Pontus Schultz inlägg om Ebba Lindsös nya bok gick jag raka vägen och köpte den. Den är också väldigt bra. Spännande och tankeväckande.

Micael Dahléns "Gör det du är sämst på" tycker jag är intressant ur ett perspektiv som jag generellt är väldigt förtjust i, nämligen kontraster. Att se det mullrande muskelpaketet Magnus Samuelsson sväva fram över dansgolvet i Let's dance som en älva var oemotståndligt. Dolph Lundgren står i avväpnande kontrast till omgivningen i Melodifestivalen på stadiga fötter och norrländsk-amerikansk dialekt. Båda programmen gör succé.

Slutsats: Kontraster får saker att hända. Kontraster säljer.

Här finns en intressant parallell apropå den spridda uppfattningen om brist på styrelsekompetens i Sverige, framför allt bland kvinnor. Varför inte sätta in några wild cards i styrelserna som kan se verksamheten med nya ögon? Vad skulle till exempel Anja Pärson - med sitt fantastiska mod och sin gudabenådade viljestyrka att ta sig upp ur en fruktansvärd krasch och vinna medalj, under loppet av ett dygn - kunna uträtta i en styrelse? Saab? Som upphovskvinna till Körslaget har Caroline af Ugglas visat på såväl trendkänsla som entreprenörsskap. TV4? Ett idrottsförbund? Mat-Tina Nordström är en nytänkande estradör med känsla för målgrupp och upplevelser. Axfood? En resebyrå...?

Inte för att de har samma bakgrund som Peggy Bruzelius och Michael Treschow. Utan just för att de inte har det. Micael Dahlén har haft rätt förut.

P.S. Jag har ingen aning om ovan nämnda kvinnor redan deltar eller skulle vilja delta i någon styrelse. Däremot är jag helt övertygad om att det finns massor av intressanta kandidater som skulle ställa upp om de fick chansen. Mitt resonemang bygger på principen brain storm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar