onsdag 3 februari 2010

Shopping på Kungsholmen

Att Rooms gamla lokaler på Ahlströmergatan kommer att fyllas av ett annat inredningsföretag, är en glad nyhet för det lite undangömda, men mysiga kvarteret bakom Fridhemsplan. Som boende under ett antal år i samma kvarter som Room, före Västermalmsgallerians tid, kan jag bara bekräfta vilket levande och dynamiskt område det är. Förutom alla fina grejor jag har kunnat handla genom åren. När Västermalmsgallerian öppnade, blommade butikslivet i omgivningarna ännu mer. Spännande koncept som Grandpa och Beneath hittade till Kungsholmen från trendtunga Söder.

På Hantverkargatan finns modebutiken by kny som hela tiden hittar kreativa sätt att marknadsföra sig på. Nu senast läste jag i lokaltidningen att de säljer en Kungsholmsmusikers nysläppta skiva. Bra sätt - för bägge två - att möta målgrupper på.

Nu efterlyser jag bara en så'n där trevlig karta över Kungsholmen liknande den jag skrev om i Kommunikationskonst i Vasastan. Kanske med konst- och shoppingrunda i kombination?

Fler roliga butiker på Kungsholmen:
Kungsholmens glassfabrik, Pipersgatan (fantastiskt god glass, jag är lite av en expert)
Hasselblads Blomsterhandel , Hantverkargatan (skickliga och supertrevliga florister)
Alicante Shoes, Scheelegatan (justa pjuck, utan krusiduller)
Kungsholmens färgbutik , Hantverkargatan (kan allt om målarfärg och vad som ska sitta var)
Artiklar Stockholm, Fleminggatan (roliga plåtburkar, bland annat)
Kungsholmens Antik & Kuriosa Hantverkargatan (här hittade jag en fulsnygg bakelitbricka från 30-talet med roliga etiketter - mycket 50-tal finns också här)
Naturkompaniet, Hantverkargatan (här har jag köpt vandringsutrustning, långfärdsskridskor, termos till båten, skidställ och mycket, mycket annat.)
Engströms trikåaffär, Scheelegatan (en klassiker från förr-förra sekelskiftet, här har jag köpt en oslagbar fuskpolo och lite annat)

Gör mina Bran flakes roliga på morgonen. Knäckebrödet och spagettin har också fått ett lyft. Artiklar Stockholm.

Det här är bara några av alla trevliga butiker som finns på Kungsholmen. Hoppas att de blir fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar