Mycket av debatten inom kommunikation idag verkar ägnas åt att ifrågasätta kanaler och metoder. Eller bristen på användandet av dem. Företag som inte använder sociala medier uppmanas att delta och påverka samtalet. Företag som gör det varnas för att de exponerar sig för mycket (t ex SJ på Twitter). Vissa undersökningar visar att PR är mer effektivt än reklam medan andra visar det motsatta.
Borde man inte snarare konstatera att varje avsändare (företag, organisation etc.) har en mängd olika intressenter - och för att bygga en långsiktigt stark och hållbar verksamhet, behöver denna avsändare vara i dialog med samtliga. Och det är ju här det blir spännande. Beroende på om intressenten är kund, anställd, ägare, konsument, journalist, myndighet, gammal eller ung, på jobbet, i tunnelbanan eller hemma, så sker dialogen via olika kanaler.
Ju fler kanaler avsändaren behärskar och ju bättre den lär känna sina målgrupper, desto större bör också möjligheterna bli att få ut rätt budskap till rätt mottagare vid rätt tidpunkt. Och budskapet i en kampanj blir i slutänden precis så bra som det framstår i företagets alla kontaktpunkter mot omvärlden.
Är inte det varumärkesvård så vet inte jag.
tisdag 9 februari 2010
Möt målgruppen där den befinner sig
Etiketter:
Debatt,
Intern kommunikation,
Kommunikation,
Målgrupp,
PR
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar