måndag 1 februari 2010

Kommunikationskonst i Vasastan

Att hoppa över skridskoåkningen eller någon annan av de där aktiviteterna som jag kan känna att jag egentligen borde göra en vinterhelgdag - och gå på konstgalleri istället, kan vara ganska trevligt. Muséum är också kul. Men som förpackning och kanal har konstgalleriet i vissa lägen en intressant fördel: Man kan spendera en lagom lång stund på att i lugn och ro studera varje tavla i ett stundanpassat utbud.

När jag skulle gå och titta på en av de favoritmärkta utställningarna i fredagstidningen för ett tag sedan, fick jag syn på ett intressant budskap vid galleriets informationsdisk. "Vasastans konstguide", stod det i stora, textade bokstäver på ett litet dubbelvikt kort i glada färger. Insidan av kortet illustrerade hur gallerierna i stadsdelen formar en konstrunda.

Klickar du på bilden så kommer du till sajten som visar kortets insida -en detaljerad karta över konstrundan med klickbara adresser till varje galleri. Också den ett exempel på snygg kommunikation. Trevligt, tillgängligt och inspirerande för mig som besökare. Kreativt och snyggt samarbetat av avsändarna. (Ett tips: högerklicka på musen för att zooma in kartan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar