Visst finns det många kända varumärken. Men alla behöver för den skull inte vara starka. Det finns också många duktiga, okända företag som har alla förutsättningar som krävs för att göra sitt varumärke starkt. Det vill säga att inta en position i sina målgruppers huvud. Företag som lyckas med det har kommit en bra bit på väg. Är de dessutom top-of-mind hos alla sina målgrupper, då har de ett starkt varumärke.
Ett konkurrenskraftigt och bra innehåll utgör alltså varumärkets stomme. Ungefär som råvarorna i riktigt god glass, eller som logistikmodellen i ett skickligt distributionsföretag. Sedan måste det självklart finnas ett marknadsbehov att uppfylla.
En bra början...
Företag som uppfyller kriterierna växer, anställer fler medarbetare och anlitar samarbetspartners som bidrar till att bygga och kommunicera företaget. Därtill kommer en rad externa intressenter, som granskar och värderar verksamheten ur olika aspekter: Service, kompetens, värderingar, marknadsföring, hur ser mediabilden ut, har företaget några tankar kring hållbarhet och samhällsfrågor, hur är de som arbetsgivare, hur ser ekonomi och ägarskap ut osv. Här kan innehåll och kommunikation tillsammans uträtta stordåd för varumärket genom att samverka och förstärka varandra.
IKEA är ett tacksamt exempel på företag som har lyckats växa och inta toppositionen hos sina målgrupper, oavsett om det handlar om kunder eller andra intressenter - genom ett konkurrenskraftigt kunderbjudande, tydlig och konsekvent kommunikation, en genomtänkt tillväxtstrategi och levande, starkt förankrade värderingar. Ta bara en sådan sak som att grundaren själv deltar i invigningen av varje nytt IKEA-varuhus, oavsett om det ligger i Tokyo eller Haparanda - ett fullgott exempel på internt och externt varumärkesbyggande.
Starka varumärken är, precis som alla goda ting, tre:
Substans, kommunikation, position.
Bilden är från www.pipersglace.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar