torsdag 29 oktober 2009

Effekten av ett förtydligande

På Norr Mälarstrand, alldeles nära bensinmacken, ligger sedan urminnes tider en stenhuggerifirma. Närmare bestämt i 50 år har den funnits där, enligt en initierad källa. I anslutning till den oansenliga lilla byggnaden har ett stort utomhuslager av stora, grovt huggna stenplattor (block?) stått staplade bakom ett stängsel. Att det handlar om sten har man även förstått av skylten på den lilla byggnadens tak.


Varje gång jag har gått förbi denna i mina ögon helt obegripliga "krumelur" mitt i stan har jag undrat över både affärsidé, geografisk placering och målgrupp. Någon entré som har bjudit in till närmare utforskning har jag inte sett till.

Så jag har helt enkelt fantiserat ihop att Obelix ska komma farande från Gallien för att bunkra bautastenar. För vem kilar ner från citylunchen, shoppar ett stenblock och bär med sig...

Så plötsligt en dag när jag går förbi samma plats ser jag ett generöst tilltaget skyltfönster. Bakom detta ett ljussatt showroom med väldesignade marmordiskbänkar och stora väggar fyllda av snyggt skurna varuprover av olika arter av marmor och sten. Borta är det stora, inhägnade stenlagret.

Stenfirma Bror Törners nya ansikte

Inte för att jag aldrig har sett en marmordiskbänk. Jag hade till och med en själv i den lilla 20-talsskolåda som jag bodde i på Söder en gång - på stenåldern. Men efter att ha varit ganska ointresserad av Stenfirma Bror Törner, känner jag mig nu både välkommen och möjligen som en i målgruppen.

Ibland är det skönt med lite välkomnande, kravlös tydlighet och tillgänglighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar