I den globala uppvärmningens spår och fenomen som minskande ejderbestånd i Östersjön, växer intresset för produkter och idéer som bidrar till att hushålla med naturens resurser och återställa balansen i miljön. Saabägda Göteborgsföretaget Minesto har uppfunnit en undervattensdrake som utvinner el hur havet genom att ta vara på undervattensströmmar, till exempel i tidvatten. Vattenfall är genom Tonn Energy med och finansierar det uppmärksammade, skotska vågkraftverket Pelamis.
Tidvattenkraftverken Deep Green
På konsumentproduktsidan lanserar Nimbus den första elbåten och två unga, kvinnliga entreprenörer har startat Sveriges första båtskrot. För att minska övergödningen av Östersjön planeras fler latrintömningsstationer i skärgården så att förbudet mot toalettömning i havet kan verkställas. Tvättmedlen har befriats från fosfater och maskindiskmedlet är på gång.
Det bubblar och sjuder av kreativitet, insikter och insatser på miljöområdet. Begrepp som hållbarhet och miljö har blivit honnörsord för företag som vill stärka sin konkurrenskraft och tänker brett i sin målgruppsanalys. Att satsa på miljön i transporter, energiförbrukning, produktutveckling, återvinning, produktval och samarbetspartners är ett sätt att inte bara attrahera kunderna. Företag som agerar grönt kan göra sig attraktiva som leverantör och samarbetspartner lika mycket som arbetsgivare och samhällsaktör i stort. Förutsatt förstås att de berättar om det för sina målgrupper...
Hej Anna,
SvaraRaderamåste bara säga... skrev ett pressmeddelande förra veckan om LOVA pengar (lokala satsningar för att förbättra miljön i ö-sjön) och försökte hitta lite om utsläppen från båttoaletter och latrintömningsstationer, googlade och du kom upp bland de första träffarna. Kramen Marie
Åh, vad roligt! Hoppas att du hade nytta av inlägget, ska bli spännande att läsa om LOVA. Stor kram tillbaka från Anna
SvaraRadera