Vem vill tänka på tvättmedel när man just håller på att avnjuta en krämig glass? Själv upplever jag GB som helt okej, men skulle de byta namn till Via skulle jag börja undra hur Unilever tänker. Nej, tur är det att varumärkesbyggarna - och produktutvecklarna för den delen - ser till att produkten upplevs precis så som det är tänkt. När jag väljer mellan olika tvättmedel i butikshyllan så tänker jag på doften av nytvättade kläder och inget annat, förutom miljöaspekten och priset. Det känns tryggt. Å andra sidan finns det massor av kreativa och lyckosamma kombinationer av varumärken och produkter idag som man inte hade kunna tänka sig för tio år sedan. Tänk om Heinz skulle börja sälja glass under sitt varumärke? På sätt och vis ingen främmande tanke, just med tanke på alla smaker som finns idag. Vad sägs om en bil från Electrolux då? Damma iväg och känn suget. En bil från Greenpeace vore spännande. Vilket förhandsintresse den skulle få!
Målgruppens upplevelse av varumärket som konkurrensmedel är ett fascinerande ämne. Och komplext. Vad som tycks beteckna de som lyckas bäst idag är - förutom den grundläggande synligheten – att de är tydliga och konsekventa. Kan de också vara särskiljande så bör framgången vara säkrad. Det här gäller både nya och befintliga varumärken. Volvo verkar nu hitta tillbaka till sin starka devis Säkerhet efter att ha breddat sig kanske lite för mycket mot egenskaper som andra biltillverkare är mer kända för. Netonnets framgångar tycks vila på starkt erbjudande och konsekventa budskap i kombination.
Deltagarna i Idol, som alla kämpar för att bygga sitt personliga varumärke och slå igenom som artister har hittat den kanske snabbaste och mest effektiva kanalen. Vad gäller förmågan att nå fram upptäcker man däremot en del spännande skillnader. I det senaste programmet hängde Eddie löst och fick göra om sitt framförande, utan dansare. Då hände något. Plötsligt blev Eddie både tydligare och bättre. Inte för att bakgrundsdansarna skulle vara dåliga på något sätt. Rent generellt tycker jag att de både förstärker och förhöjer upplevelsen av ett artistframförande. Men just Eddie tycktes klara sig bättre utan. En annan deltagare i Idol har förvånat många med att vara helt okänd tills sändningarna av Idol startade. Jag syftar på Mariette, som spelade in en skiva för jag tror minst ett år sedan. Den håller världsklass.
Det är det här och mycket annat som gör varumärkesbyggande så spännande.
Bilden är från http://www.heinz.se/
Målgruppens upplevelse av varumärket som konkurrensmedel är ett fascinerande ämne. Och komplext. Vad som tycks beteckna de som lyckas bäst idag är - förutom den grundläggande synligheten – att de är tydliga och konsekventa. Kan de också vara särskiljande så bör framgången vara säkrad. Det här gäller både nya och befintliga varumärken. Volvo verkar nu hitta tillbaka till sin starka devis Säkerhet efter att ha breddat sig kanske lite för mycket mot egenskaper som andra biltillverkare är mer kända för. Netonnets framgångar tycks vila på starkt erbjudande och konsekventa budskap i kombination.
Deltagarna i Idol, som alla kämpar för att bygga sitt personliga varumärke och slå igenom som artister har hittat den kanske snabbaste och mest effektiva kanalen. Vad gäller förmågan att nå fram upptäcker man däremot en del spännande skillnader. I det senaste programmet hängde Eddie löst och fick göra om sitt framförande, utan dansare. Då hände något. Plötsligt blev Eddie både tydligare och bättre. Inte för att bakgrundsdansarna skulle vara dåliga på något sätt. Rent generellt tycker jag att de både förstärker och förhöjer upplevelsen av ett artistframförande. Men just Eddie tycktes klara sig bättre utan. En annan deltagare i Idol har förvånat många med att vara helt okänd tills sändningarna av Idol startade. Jag syftar på Mariette, som spelade in en skiva för jag tror minst ett år sedan. Den håller världsklass.
Det är det här och mycket annat som gör varumärkesbyggande så spännande.
Bilden är från http://www.heinz.se/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar