måndag 19 oktober 2009

Medial i med- och motvind

Att profilering i media är en konst råder det knappast några delade meningar om. Vare sig det handlar om en person, ett företag eller ett parti. För det första måste det finnas någon eller några som kan säga det. Personer med kunskap och framtoning som kan framföra det där som ger tydliga konturer och bygger förtroende. Såväl i medvind som när kritiska vindar blåser. Och som alltid kan ligga steget före. Det sistnämnda är naturligtvis svårt att leva upp till, men alldeles nödvändigt att ha som vision.

Bra.


En person i det privata näringslivet som har lyckats oerhört bra med allt det här – att vara proaktiv och tillgänglig, ta och hålla kvar initiativet, få fram fakta, föra fram budskapen i alla väder och på det sättet inta positionen som källinformatör i sin bransch - är Fritidsresors Informationsdirektör Lottie Knutson.



Vinner?

En politiker som har lyckats bra med att bygga både sitt personliga varumärke och sitt parti är Fredrik Reinfeldt. Med sin tillmötesgående och uppriktiga framtoning vinner han sympati som offentlig person, kombinerat med en tydlig politik som även får traditionella vänsterväljare att snegla åt höger.

Skärpning.

Mona Salin, som verkar ha tappat mycket av sin forna ”edge”, mobiliserar med vassa kommunikatörer. Anna Helsén är sedan länge känd för sin kunnighet, tydlighet och proaktivitet. Att hon inte låter sig charmas av trendiga kanaler utan sätter budskapet i centrum är intressant. Speciellt i tider då kanalval i allmänhet och sociala medier i synnerhet fått sådan fokus att man nästan börjar undra om alla verkligen tänker ut ordentligt vad de ska säga - och inte bara var de ska säga det.

Try harder.

När det gäller publika aktiviteter måste de alltid vara så bra att de tål medias granskande blick. Flygbolaget SAS som i helgen garanterade alla inrikespassagerare att vara hemma i tid till Kalle Anka på julafton skulle förmodligen vinna på att tillgodose DN-journalistens antydan om att komplettera garantin med någon form av ersättning till dem som mot alla odds inte landar i tid. Kompensationen skulle också vara ett sätt att visa att de är grundade i sitt löfte och vet vad de talar om.

Konst eller inte - i grunden handlar kommunikation trots allt, och precis som allt annat, om kompetens, verktyg och, sist men inte minst, hårt arbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar