tisdag 13 oktober 2009

Om listig kommunikation

Jobbar man med positionering idag så gäller det att ha koll på kanalerna. Nya medier som framgångsrecept i valkampanjer talar sitt tydliga språk. Men hur är det egentligen med budskapet? Vad är det vi säger och till vilka?

Jag har haft nöjet att kommunicera med en räv ute på landet under hösten. Det började som ren information från rävens sida. Den hade helt enkelt lämnat sin revirmarkering på några väl valda ställen på tomten. En lördagmorgon när jag skulle gå och hämta tidningen, kände jag mig plötsligt iakttagen, vred på huvudet och fick syn på den. En lång stund stod vi och såg på varandra, tills räven plötsligt vände på klacken och gick. När jag kom upp på bergskrönet där räven hade stått, tittade jag ner och fick snart syn på den igen där den gled iväg genom skogen, svängande på sin yviga svans.

Senare samma dag gick jag förbi platsen där jag hade stått och tittat efter den. Där låg nu, prydligt och snyggt i en liten hög på berget, en ny revirmarkering. Med ett tydligt och konsekvent budskap, en målgrupp den ville nå, ett verktyg att kommunicera med och en bra kanal (i alla fall för den) lyckades räven i sitt uppsåt att positionera sig. Från och med nu har familjen förstått och accepterat att vi har en ny medlem på landet. I vinter får den lilla krabaten dessutom ha hela tomten för sig själv.

Ett mindre lyckat positioneringsförsök kan vara att låta en prestigefylld kantarellsoppa försöka uppnå status som huvudrätt i konkurrens med nygräddade pannkakor med sylt och grädde. Trots sitt attraktiva budskap står sig soppan lätt slätt mot de väntande, frasiga, varma pannkakorna - beroende lite på publiken. I det aktuella fallet tog den några snabba skedar av soppan för att sedan kasta sig över kvällens höjdpunkt.

Att nå rätt målgrupp i rätt sammanhang kan vara enkelt - om man är listig som en räv.

Bilden är från www.flickr.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar