tisdag 17 november 2009

Kan PR bli för bra?

Sillbodal
Cirkel

Allium

Bombay

När jag tittade på Kobra (ett av mina favoritprogram) ikväll kom jag att tänka på Lena Hautoniemi, konstnärinnan från Årjäng som målar tapeter till inredarna i New York och Los Angeles. Sitt konstnärskap utövar hon hemma i huset i Småland. Genom att marknadsföra sig via hemsida, Facebook, Twitter och blogg har hon lyckats slå igenom internationellt. Några av Stockholms hetare restauranger sätter också Lenas tapeter på sina väggar.

I kvällens Kobra om konst och reklam intervjuades PR-kreatörerna bakom Studio Total, som har uppmärksammats för sina nytänkande och smått kontroversiella kampanjer. Som konst betraktade är de onekligen kreativa. Men efter att ha läst om den annorlunda PR-byrån i DN i våras och nu sett dem i Kobra blir jag alltmer nyfiken på resultatet. Hur gick det för kunden? Nådde Arvika-festivalen ut till sina målgrupper genom de skruvade platsannonserna? Lyckades den fejkade bloggaren locka publik till Malmö Opera? Är kunden top of mind i huvudet på konsumenten - eller snarare en kreativ kampanj och snackis i media?

2 kommentarer: