tisdag 3 november 2009

Det handlar om värderingar

Att agera enligt sina värderingar och ta konsekvenserna av det är inte alltid enkelt. Men de som vågar ta strid för det de tror på och vara konsekventa brukar ha mycket att vinna i både egen och andra målgruppers respekt.

Det senaste exemplet kan man läsa om i dagens DN under rubriken "Djurö skola serverar ekologiskt mot reglerna". Genom att handla ägg och kött från lokala krav-producenter har skolan minskat såväl matkostnader som mängden slängd mat. Samtidigt riskerar kommunen böter då förfarandet anses strida mot gällande avtal och EU:s regler. På frågan om de är beredda att betala för sitt agerande kommer ett otvetydigt "Ja" från kommunstyrelsens ordförande Lars-Erik Alversjö med tillägget att skolan siktar på att handla enbart närproducerat.

Som sommarstugeägare på grannön kan jag bara konstatera att mitt lokalpatriotiska hjärta sväller av stolthet inför den handlingskraft och beslutsamhet som rektor Anders Jansson (en av mina grannar) och kökschef Maria Mellberg på Djurö skola med stöd av kommunen visar på. Får jag vara så fånig? Kanske. Jo, det får jag visst det.


Lokalproducerat: Johan, 17 år, fångade idag denna 5-kilosgädda i Riddarfjärden!

2 kommentarer:

  1. Jag blev också glad över artiklen i DN om Djurö skola som vågar gå mot stömmen. Toppenbra!

    SvaraRadera