måndag 9 november 2009

Kära trycksak


När jag försiktigt drog loss den fullmatade söndagstidningen från brevlådeinkastet slog det mig vilken lyx det är att få en tidning i brevlådan varje dag. Speciellt på söndagar. Då kan man ta sig tid att njuta av alla långa, välskrivna analyser och söndagsintervjuer. Jag får en samlad, aktuell bild av omvärlden ur olika aspekter varje dag. Och den låter mig själv välja vilka artiklar jag vill fördjupa mig i.

På tidningen kan man spilla kaffe utan att det gör den något. Man kan lägga den ifrån sig och avhandla en viktig fråga med sin nära och kära utan att den svartnar, låser sig eller får slut på batterierna (tidningen alltså). Vill man gå tillbaka till något i den senare under dagen fiskar man snabbt och enkelt upp den ur tidningskorgen.

En känsla av kvalitet får jag och inspirerad blir jag när jag går in på Press Stop och botaniserar i det fantastiska utbudet av allt från bröllopstidningar i dussintalet versioner till Filter, Vagabond och Båtnytt.

Nu kan man läsa om mobiltelefoner som bara twittrar. Om att wikipedia.se domineras av en väldigt snäv grupp av informationsgivare. Och vissa jag har pratat med tycker att den tryckta tidningen är förlegad. "Där står gårdagens nyheter. På nätet och frukost-tv får man det senaste."

Alla medier mår bra av konkurrens. Frågan är hur konkurrensen skulle se ut utan den tryckta papperstidningen.

P.S. Mitt nya fina blogghuvud har Britta Wirström gjort. Tack snälla Britta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar