måndag 2 november 2009

Kortsiktighet kräver lång sikt

Långsiktigt kapital.

Kortsiktigt tänkande har seglat upp som en trend i varumärkesdiskussionerna. En strategisk och oväntad mix av kanaler och aktiviteter är nyckeln till framgång för företag som snabbt vill boosta försäljningen och göra varumärket intressant och spännande. På det sättet kan även relativt okända företag ganska snabbt göra sig ett namn.

Men väl där - vad händer då? När kundorderna, pressklippen och webbstatistiken står som spön i backen? Jag tänker bland annat på den amerikanska modekedjan Abercrombie & Fitch som med ett spännande och annorlunda butikskoncept med partystämning och hög musik tog sig in på Fifth Avenue och gjorde succé.

Jag tyckte att det var en jätterolig butiksidé ända tills jag såg protestlapparna som delades ut utanför entrén med ett budskap som löd ungefär "Usla arbetsförhållanden på Abercrombie & Fitch, ungdomarna får hörselskador..."

Hur man bemötte och följde upp protesterna från Abercrombies sida vet jag inte. Om det fanns fog för kritiken vet jag inte heller. De anställda i butiken såg ut att trivas med sitt jobb. Men om A&F tänkte långsiktigt och brett i sin målgruppsanalys redan när de inledde sitt varumärkesarbete så hade de med all säkerhet ett genomtänkt kommunikationsprogram redo att följa upp, bemöta och vända kritiken till något positivt. Oavsett om den var befogad eller ej.

Allt för att bygga ett långsiktigt starkt varumärke och en hållbar affärsverksamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar